Skiftning av hjul
Vid skiftning av hjul skall följande rutiner tillämpas:
Avmontering:
- Säkerställ rätt nyckelvidd.
- Använd hylsor med plastskydd för att inte skada fälgen.
- Om låsmutter/låsbult finns, skall den alltid lossas först, och med muttermaskin.
- Kontrollera att inga centreringsringar blir kvar på navet.
Påmontering:
- Navytan skall vara plan, ren och torr.
Borsta med stålborste om så behövs. - Kontrollera att mutter/bult har rätt ”koning” för fälgen!
- Häng på hjulet och kontrollera att det centrerar ordentligt.
Använd navringar om nödvändigt.
Skruva in och dra mutter/bult korsvis.
Använd kalibrerad momentnyckel.
Följ biltillverkarens rekommendation om åtdragningsmoment.
Muttermaskin får bara användas för att skruva in mutter/bult.
Saknas uppgifter, använd följande riktmärken:
M12 = 110-120 Nm
M14 = 130-150 Nm
M16 = 160-180 Nm
Åtdragningsmoment får aldrig överskridas enligt nedan maximala gränsvärden:
Bult 8.8 kvalitet: 160 Nm
Bult 10.9 kvalitet: 200 Nm
Mutter klass 8: 150 Nm
Mutter klass 10: 240 Nm
Skulle ovanstående åtdragningsmoment tangeras eller överskridas, skall bult/mutter (och pinnbult) ovillkorligen bytas ut!
- Smörjning av gäng eller kona/bricka på bult/mutter är undantagslöst förbjudet.
Om bult/mutter är rostig skall den bytas ut, inte smörjas.
- Vid momentdragning av bultar på bilar med s.k. multipartbromsar tillämpas särskild metod:
- Använd aldrig våld (slag, brytning o.s.v.) i samband med montering av hjul på bilar med multipart bromsskivor.
- Undvik all kontakt mellan hjul och bromsok
- Absolut förbjudet att använda muttermaskin el. liknande !!
- Åtdragning skall ske i två steg, korsvis: - Första steget 80Nm
- Andra steget enligt tillverkarens rekommendation (exempel: Mercedes W205 = 130Nm)
Efterkontroll
Efter körda 50-100km skall samtliga muttrar/bultar efterkontrolleras med momentnyckel.
Har man inte tillgång till momentnyckel så räcker det att ”kontrollera” att mutter/bult är åtdragen, exempelvis med en hjulnyckel eller fälgkors.